Is melk ongezond?

melk 200pxAls mensen om me heen ontdekken dat wij geen koeienzuivel nemen wekt dat veel vragen op. Waarom dan niet? En kom je dan geen calcium tekort? Melk is toch heel gezond voor kinderen? 
 
Ik wil daar kort en in alle eenvoud het een en ander over uitleggen in dit blog. 
 
De keuze om geen koeienzuivel te nemen heb ik voor mezelf gemaakt toen ik me al langere tijd niet goed voelde. Dit besluit nam ik tegelijk met het besluit geen gluten en geen suiker meer te eten en zo min mogelijk e-nummers.Omdat ik me daar zoveel beter van ging voelen heb ik mijn gezin hierin langzaam meegenomen en inmiddels eten wij dus als gezin onder andere geen koemelk meer. De koeienzuivel is misschien wel hetgene dat wij het minst missen. We nemen nog wel beperkt geitenkaas en geitenyoghurt, maar verder geen zuivel. 
Waarom zou je geen (koeien)zuivel nemen? 
Verreweg de meeste mensen (75% !!) kunnen koeienzuivel niet goed verteren. Dit merk je vaak niet eens. Het kan zich in zoveel verschillende dingen uiten dat je de link niet legt met het eten van koeienzuivel. Het kan van alles zijn, van eczeem tot luchtwegproblemen, diverse maag-en darmproblemen tot psychische klachten. Zelfs adhd wordt er mee in verband gebracht en laatst las ik ook dat ze de link leggen met dyslexie. Dat is niet niks. Ik heb de wijsheid niet in pacht, ik weet alleen wel dat wij sinds we zo eten ons zo ontzettend veel beter zijn gaan voelen. En ik heb ervaren wat het met me doet als ik wel een keer koeienzuivel gebruik. Mijn darmen reageren direct en ik wordt er vreselijk moe van. Niet prettig. Daardoor laat ik het wel uit mijn hoofd. 
Kom je calcium tekort als je geen zuivel meer neemt?
Nee! Integendeel eigenlijk. Melk bevat calcium en dus zou het daarom goed zijn voor bijvoorbeeld sterke botten. Maar de calcium uit melk is helemaal niet goed opneembaar door ons lichaam. In onze botten moet de verhouding tussen calcium en fosfor gelijk zijn. Maar koemelk bevat meer fosfor dan he calcium bevat. Het lichaam zal proberen de verhouding gelijk te krijgen door calcium aan de botten te onttrekken. Het werkt dus precies averechts en kan zo zelfs osteoporose (botontkalking) veroorzaken. 
Kun je dan wel geiten- of schapenzuivel nemen?
Als je niet helemaal je zuivel wilt schrappen dan kun je besluiten om nog wel geiten- en schapenzuivel te nemen. Dit wordt door veel mensen in elk geval beter verdragen. Wij voelen ons het beste bij zo min mogelijk zuivel, dus ook de geiten- en schapenzuivel.  
Wat is het verschil tussen zuivel van de koe en zuivel van geit of schaap? 
De zuivel van schapen en geiten is een stuk makkelijker te verteren dan de zuivel van koeien. Hoe komt dat? 
- het eiwitprofiel van geiten- en schapenmelk benadert het eiwitprofiel van menselijke moedermelk veel dichter dan koemelk
- de caseïne van geiten-schapenmelk is van een andere soort (S1) dan die van koemelk (S2) 
- geiten-en schapenmelk heeft een betere vetsamenstelling doordat het veel meer middellange keten vetzuren bevat 
- bevat leptine (heeft onder andere positief effect op zwaarlijvigheid)
 
De macht van de zuivelindustrie is groot. We zijn grootgebracht met allerlei leuke kreten om ons vooral melk te laten drinken. Melk de witte motor, Joris Driepinter, het zit in ons systeem gebeiteld. Bepaal zelf of jij het wel of niet gezond vind om melk en/of zuivelproducten te gebruiken. Misschien is het tijd voor verandering? Gewoon proberen wat het met je doet als je een tijdje de zuivelproducten laat staan. Wedden dat je niet meer terug wilt?
 
Misschien vind je dit artikel ook interessant! Vervangers voor melk, room, kaas en yoghurt.
 
Wil je wel je zuivel weglaten, maar heb je geen idee hoe je dit in past in je dagelijks recepten? Neem dan hier een kijkje bij de e-books vol handige, eenvoudige recepten waar je eindeloos mee kunt variëren. Allemaal glutenvrij, suikervrij, koemelkvrij en vooral erg lekker!
 
 
 
 
Pin It

Wij maken gebruik van cookies om de website te verbeteren en integratie met social media mogelijk te maken. Ook maken wij gebruik van Google Analytics Meer...