Kinderen en groenten: hoe zorg je dat ze er genoeg van eten?

Dat groenten gezond zijn weet inmiddels iedereen wel. De gezondheidsvoordelen zijn eindeloos en niet te vergeten: groenten zijn ook érg lekker! Veel volwassenen weten wel hoeveel groente per dag ze nodig hebben én wat ze allemaal kunnen eten. Kinderen weten dit natuurlijk veel minder en hebben hier hulp bij nodig. Vandaar deze blog, waarin we tips geven zodat ook jouw kids elke dag voldoende groenten zullen eten.

Tip 1: Geef het goede voorbeeld

Practise what you preach is in dit geval erg belangrijk. Geef aan je kinderen het goede voorbeeld en zorg dat je zelf ook genoeg groente eet én dat ze dit zien. Vertel ze bijvoorbeeld dat je een lekker groenten tussendoortje neemt of schep voor jezelf een extra lepel groenten op je bord bij het avondeten. Zorg ervoor dat je kinderen zien dat jij (en je partner) zelf ook dagelijks veel groenten eten.

Tip 2: Zorg dat ze groenten blijven proberen

Het kan vrij lang duren voordat we iets lekker vinden, wat we voorheen vies vonden. In sommige gevallen dien je een product zelfs 9 keer te eten alvorens je het lekker kunt gaan vinden. Blijf de groenten daarom aanbieden aan je kinderen en zorg dat ze het blijven proberen. De kans is namelijk groot dat er een moment kunt dat ze het wel lekker vinden en dat ze groenten uit zichzelf willen gaan eten.

Tip 3: Kook samen met je kinderen

Samen koken is niet alleen leuk, maar ook erg leerzaam. Door samen met je kids te koken kun je ze uitleg geven over verschillende soorten groenten en kunnen ze tussendoor proeven. Zo worden groenten in verband gebracht met iets positiefs. Zorg er ook voor dat ze tijdens het koken mogen proeven en heb vooral plezier. Quality time voor jezelf én de kinderen dus!

Extra tip: Bekijk hier hoe je een gezonde boodschappenlijst kunt samenstellen.

Tip 4: Verwerk ze door je gerechten

Dit klinkt misschien logisch, maar heel vaak eet met toch de standaard aardappelen, groenten, vlees combinatie. Niets mis mee, maar de groenten vallen natuurlijk wel enorm op. Om het minder opzichtig te maken hoeveel groenten er in een gerecht zit, kun je ze het beste door je gerechten verwerken. Dit kan eenvoudig met schotels, pasta’s en je kunt zelfs groenten door bijvoorbeeld de aardappelpuree verwerken. Wees creatief en je zult jezelf verbazen hoe jij de groenten kunt ‘verstoppen’ in je gerechten.

Tip 5: Bied groenten aan als snack

De laatste tip om ervoor te zorgen dat je kinderen meer groenten zullen eten, is het aanbieden van groenten als snack. Je kunt het bijvoorbeeld als beloning of tussendoortje geven. Op deze wijze worden de groenten weer geassocieerd met iets positiefs. Hierdoor zullen je kinderen eerder geneigd zijn om ze op te eten. Je zult merken dat ze op een gegeven moment zelf om groenten zullen gaan vragen. Op dat moment heb je eigenlijk alle overige tips al niet meer nodig. Je kinderen gezond en jij blij. Missie geslaagd dus!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.